MENÜ
 
  Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége - FAKOOSZ,  Bánokszentgyörgy - Zalaegerszeg

Segítséggel könnyebb a sokízületi gyulladás kezelése

 2013. 07. 25.11:21:01

 

A reumatoid artritiszes (RA) betegek több mint fele nem tud arról, hogy a betegség által okozott ízületi károsodás visszafordíthatatlan – derül ki abból a nemzetközi, reumatoid artritiszben szenvedő betegek körében végzett kutatásból, mely az elmúlt hetekben zárul le. A betegklubok és betegszervezetek sokat tehetnek a tévhitek eloszlatásáért és a betegséggel együtt élők életminőségének javításáért.

A 42 országban, az eddigi legtöbb RA-s beteg bevonásával végzett felmérés eredményei szerint azok a betegek, akik tagjai valamely betegszervezetnek, általában többet tudnak a reumatoid artritiszről, és többet is törődnek a saját kezelésükkel, mint azok, akik nem állnak kapcsolatban betegszervezetekkel. A nagyszabású kutatás – amelyben a Magyar Reumabetegek Egyesületének vezetésével magyar betegek is nagy számban részt vettek – eredményeit az „RA: Küzdjünk Együtt” kampánynyitó eseményén ismertették.

 

További részletekért kattintson ide!

 

 


 

Tévhitek a táplálkozásról

2013. 07. 24. 09:45:26

A csípős, vagy puffasztó hatású, liszt- vagy tejtartalmú ételekről számtalan tévhit kering a köztudatban, melyek tisztázásához most gasztroenterológus szakértő segítségét kértük.

Aki sok csípőset eszik, gyomorfekélyt kap

A csípős étel önmagában ugyan fekélyt nem okoz, azonban meglévő fekély esetén fogyasztása valóban fokozhatja a panaszokat – magyarázza dr. Hidvégi Edit gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. Gyomorfekélynek nevezzük, ha a gyomornyálkahártya folytonossága megszakad, legalább 5 mm kiterjedésű területen.

A gyomorfekélyek egy részét egy baktérium, a Helicobacter pylori okozza, de bizonyos fájdalomcsillapítók túlzott szedése is vezethet a gyomor falát borító nyálkahártya elvékonyodásához, vérzések kialakulásához.

Laktóz-intolerancia esetén ne igyon tejet

Fontos, hogy a tejcukor-érzékenységet (laktóz-intolerancia) megkülönböztessük a tejallergiától. A tejallergiás beteg számára valóban semmilyen tejtartalmú étel fogyasztása nem javasolt. Laktóz-intolerancia esetén azonban néhány készítmény – joghurt, kefír, túró, sajtok - az étrendbe illeszthető. Öt éves kor felett a laktáz enzim termelődése a szervezetben csökken, ezért gyakrabban jelentkezhet hasfájás, puffadás a tejtermékek fogyasztását követően. A panaszok laktózmentes készítmények, illetve a patikából beszerezhető laktáz enzim pótlását biztosító gyógyszer fogyasztásával orvosolhatóak.

Kerülje a puffadást, mellőzze a babot

A leginkább puffasztó hatású ételként került a köztudatba, a valóságban azonban korántsem okoz annyi panaszt, mint azt gondolják róla. A bab a lencséhez és sárgaborsóhoz hasonlóan a szárazhüvelyesek családjába tartozik, melyek jellegzetessége, hogy jóval több energiát és rostot tartalmaznak, mint a zöldségek nagy része. Emellett kiváló forrásai a B1 vitaminnak, káliumnak és magnéziumnak. A hüvelyesekben egy triszacharid található, mely gázképződéssel bomlik le a bélrendszerben. A kellemetlen mellékhatások megelőzése végett a szárazhüvelyeseket a főzést megelőzően 8-12 óráig érdemes hideg vízben áztatni, az első főzővizet leönteni, majd fedő nélkül főzni. Ízesítésként hozzáadott kömény, édeskömény a puffadást is segíthet elkerülni.

A lisztérzékenység könnyen felismerhető

A cöliákia egy fehérjével, a gluténnel szembeni intoleranciát jelent, melynek gyakori tünetei a liszttartalmú ételek fogyasztása kapcsán fellépő hasfájás, puffadás, hasmenés. A tapasztalt szakember azonban a kevésbé ismert jelek alapján is felismerheti az intő jeleket: vashiányos vérszegénység, depresszió, csontritkulás is lisztérzékenységet jelezhet. A tipikus panaszok elmaradása mellett, tünetszegény esetben előfordulhat, hogy a betegség diagnózisára már csak a súlyosabb szövődmények kialakulása után kerül sor. Kezeletlen esetben a lisztérzékenység a bélnyálkahártyán komoly elváltozásokat okozhat, az így létrejött felszívódási zavar pedig vérszegénységhez, vagy gyermekeknél a fejlődés elmaradásához vezethet. Fontos tehát minden panaszt komolyan venni, gyanú esetén a lisztérzékenység vérvizsgálattal szűrhető, de biztonsággal csak bélbiopsziával igazolható.

Csak a tej- vagy liszttartalmú ételek jelenthetnek gondot

A lisztérzékenység, tejallergia, vagy laktóz-intolerancia mellett a hisztamin tartalmú ételek is kellemetlen tüneteket okozhatnak, az arra érzékenyeknél. A hisztamin lebontását a diamino-oxidáz nevű enzim végzi. Akinél ez az enzim csökkent mértékben termelődik, hisztaminban gazdag étel fogyasztása után, allergiaszerű tüneteket tapasztalhat: fejfájás, kiütések, viszketés, hányás, hasmenés, hasi fájdalom jelentkezhet. Hisztaminban gazdag élelmiszerek a vörösbor és sör sajtok. A sörélesztő, kagyló a halak többsége, a halkonzerv is. Ezen kívül a paradicsom ( különösen a konzerv, paradicsompüré, ketchup) a spenót, csirke sertés / marha kolbász és sonka, különösen a szárított termékek. A csokoládé, fermentált szója termékek, szója szósz minden fermentált zöldség és a savanyú káposzta. Egyes ételek a szervezet saját hisztamin termelését fokozzák. Ilyen a nyers tojásfehérje, kagyló, eper, paradicsom, hal, csokoládé, ananász és az alkohol.

 www.allergiakozpont.hu

 

 Forrás:

OrvostKeresek.hu
országos orvos és egészségügyi szakember adatbázis
H1015 Budapest, Ostrom u. 16.
mobil: +36 70 9770751
email: sajto@orvostkeresek.hu

web: http://www.orvostkeresek.hu

 

 

 


 

Alapellátás: alapfokon

2013. 04. 14.19:05:58
 

Az utóbbi években nem történtek lényeges változások a magyar alapellátásban. A szorító gazdasági helyzet és a változékony egészségpolitikai koncepciók miatt a prioritást a kórházi szektor átalakítása kapta. Az egészségügyre vonatkozó szabályozások megalkotásából a szakmai testületek bevonása általában hiányzik, ütemezett műhelymunka helyett gyakran kapkodás folyik, inkoherens jogszabályokat eredményezve.

Nem csökkentek az adminisztrációs terhek, a jelenteni kért adatok nagy része gazdasági vagy egészségpolitikai célból is felesleges. Nem történt próbálkozás a torz érdekeltségi rendszer megváltoztatására. Az egészségügy átalakítása és a humánerőforrás-problémák miatt várható ellátási nehézségeknek a lakosság felé való kommunikálása elmaradt.

Előzmények

Néhány évvel ezelőtt már megpróbáltam rendszerezni az akkori gondokat és felvázolni a megoldásukra kínálkozó lehetőségeket.

A teljesség igénye nélkül megpróbálom összefoglalni, mi történt 2009 óta, megemlítve azokat a problémákat, amelyekre született megoldás, sajnos gyakrabban azokat, amelyekre nem, illetve felsorolva azokat, amelyek újonnan keletkeztek. A témákat próbáltam tematikusan strukturálni, ez azonban nem mindig lehetett sikeres a sok átfedés és a nem mindig éles határok miatt. 

Tények és számok

Széleskörű nemzetközi tapasztalatok és tudományos igényű elemzések szerint a jól működő alapellátás eredményezi a legolcsóbban működő egészségügyi rendszert, a legkevesebb kórházi beutalást és az itt ellátott betegeknek a legjobbak az életkilátásai.

A vezető egészségügyi szakemberek ebben egyetértenek, olyannyira, hogy az Egészségügyi Világszervezet friss programja is az alapellátás fejlesztésére fókuszál.

Az egészségügy azonban minden országban drágán működik, és a hasonló gazdasági lehetőségekkel bíró, illetve földrajzilag közel lévő országok között is lényeges különbségek vannak a nemzeti össztermékből (GDP) az egészségügyre fordított összegek nagyságában és arányában. A „visegrádi négyek" átlagosan 50%-al többet fordítanak erre, mint Magyarország.

Nyílván nem lehet összehasonlítani az Egyesült Államok 46 ezer, az Egyesült Királyság 36 ezer USD egy főre jutó éves GDP-jével, de jobb viszonyítást ad, ha a cseh 19 vagy a szlovák 16 ezret vetjük össze a magyar alig 13 ezer USD-vel. Ebből az USA 17,4%-ot, a Cseh Köztársaság 8,2%-ot, míg Szlovákia 9,1%-ot költ egészségügyre, szemben a magyar 7,4%-kal. Egy főre ez a Csehországban 2108, Szlovákiában 2008 USD, míg nálunk csupán 1511. 

Kormányzat szándék

A politikusok négyévente mindig nagy figyelemmel fordulnak az egészségügy felé. Választási ígéretekben korábban sem volt hiány. Nem volt ez másként 2010-ben sem. „Ma GDP-arányosan 1%-kal, közel 300 milliárd forinttal kevesebb jut nálunk egészségügyre, mint szomszédjainknál. Cél, hogy az új kormányzati ciklus során az arány javuljon". „Alakuljon ki a minőségi emberközpontú alapellátás, valódi prevenciós tevékenységekkel, javítani kell a praxisok finanszírozását, elősegíteni a fiatal orvosok praxishoz jutását, csökkenteni az adminisztrációs terheket".

A hazai alapellátás szakmai szervezetei, országos intézménye és 4 egyetem családorvos-képzésért felelős vezetői 2010 májusában kétnapos munkaértekezletet tartottak, és ennek javaslatait, ajánlásait eljuttatták a megalakuló kormányzat egészségügyért felelős vezetőinek. Ezek között sok olyan volt, amely semmilyen kiadást nem igényelt (volna), de a háziorvosok munkáját könnyítette (volna).

Az egészségügy átalakításának koncepcióját tartalmazó Semmelweis terv megfogalmazta az alapellátás problémáit, az önkormányzati és háziorvosi rendszer együttműködésének és feladat-átvállalásának szabályozatlanságát, az alacsony finanszírozást, a praxis- és generációváltás nehézségeit. Kilátásba helyezte az eszköz- és ingatlantámogatás rendszerének megújítását, a piaci körülmények között eladhatatlan praxisok tulajdonosváltásának elősegítésére az önfenntartó „praxisalap" létrehozását, és életpályamodell kialakítását. A továbblépés irányát a térségi egészségügyi ellátás-szervezés kialakításában látja. Ösztönözni szeretné a helyi és területi szolgáltatói praxisközösségek, kistérségi ellátási központok, védőnők, otthonápolási, szociális gondozást végző önkormányzati, civil és egyházi szervezetek munkájának integrálását. Áttekintette és javítani kívánta a népegészségügyi szűrési rendszert. Célul tűzte ki az ügyeleti szolgálat egységesítését, a mentőszolgálathoz integrált egykapus diszpécserszolgálat kialakítását.

A szerény hazai költségvetésen kívüli külföldi források bevonására kínál lehetőséget a Svájci projekt. Prioritásterületei: az alapellátás szintjén nyújtott ellátások hatékonyságának/eredményességének javítása, a szolgáltatások bővítése, a háziorvosi körzet keretei között tevékenykedő praxisteam fejlesztésének támogatása. Az egészségügyi alapellátás és a szociális alapszolgáltatások koordinált igénybevételének támogatásával a lakosságközeli szolgáltatások hozzáférésén kíván javítani a rosszul ellátott térségekben működő háziorvosi praxisok fejlesztése, egészségügyi állomások létesítése, betegségmegelőzés és egészségvédelem, közösségi szervezetek kapacitásbővítése útján. Ebben a programban 130 millió CHF jutna Magyarországnak, a 15%-os kötelező önrészesedés finanszírozása mellett.

Ez a program szakmailag jól illeszkedne a külföldön egyre jobban elterjedő „community oriented primary care" koncepciójába.

A kormányzati elképzelések időközbeni változása miatt — a jelenleg ismertek szerint — a támogatást olyan területeken akarják elkölteni, ahol nincs állandó háziorvos. Ez a szakmai eredményeket ronthatja. A modellkísérlet sikerét veszélyeztetheti az is, hogy szakmai koordináció helyett többlépcsős hivatali áttéteken keresztül kívánják a programot megvalósítani. 

Gazdasági környezet

A 2008-ban kezdődött gazdasági válság hazánkra nézve azóta sem csökkenő negatív hatásai és az utóbbi 2 év belső gazdasági folyamatai miatt az egészségügyben is fokozódott a forráskivonás, és ez a tendencia prognosztizálható. Az OEP költségvetési hiánycél csökkentésének igénye miatt a gyógyszerkassza támogatása is csökken, napirenden van egyes gyógyászati segédeszközök és terápiás eljárások támogatásának csökkentése vagy megvonása.

A gyógyszergyártók az ármegállapítás és a támogatási rendszer átalakítása miatti panaszainak a Kórház c. folyóirat tavaly különszámot szentelt.

A béremelés szükségességét az egészségügyi dolgozók csoportjai és szervezetei egyre hangosabban artikulálják. Ennek költségvetési forrása azonban hiányzik, új adónemekből („chipsadó") próbálják megteremteni. További forrásokat jelenthet az Egészségügyi Alap számára: a megemelt egészségügyi hozzájárulás, a gyógyszergyártók többletbefizetése. Kiadáscsökkentő tételek: a kifizetett kevesebb gyermekágyi segély és díj, illetve a táppénz, valamint a járó,- és fekvőbeteg-ellátók kevesebb elszámolható teljesítménye. Az államtitkár szerint ez az egyetlen ágazat, amely az államadósság csökkentésében teljesítette az elvárásokat.

A bérfeszültségek kezelésre a kormány új ágazati bértábla kidolgozását kezdeményezi, és az E-alapból 2012-ben 30 Mrd Ft béremelést engedélyezett, azonban az alapellátás ebből a körből kimaradt.

Az eseti (ambuláns) ellátás díja (600 Ft) 2007 óta változatlan, a finanszírozáson belül a kártyapénz (teljesítménydíj) aránya ezen időszakon belül 67%-ról 61%-ra csökkent. A háziorvosi finanszírozás 2005-2010 között reálértéken 8%-kal lett kevesebb, a 20,5%-os nominális növekedés ellenére. Ez a 2012-es költségvetésben 81Mrd Ft-ot jelentett az E-alap 1 726 Mrd Ft-ra betervezett kiadásaiból. A háziorvosi finanszírozás ugyan kis része a költségvetésnek, de a közkiadások legnagyobb részéért felelős.

Bár a jellemzően vállalkozási formában dolgozó háziorvosoknál a saját bért nehéz értelmezni, egyes számítások szerint a háziorvosok a hazai átlagfizetés 140%-át, a szakorvosok pedig 160%-át keresték.

Jogalkotás

Az egészségügyet érintő jogszabályok megalkotásának módja a kormányváltás ellenére sem változott. A szakmai kollégiumok nincsenek bevonva az előkészítésbe, visszajelzéseiket nem igénylik, illetve az erre adott határidők betarthatatlanul és érthetetlenül rövidek. Elmaradt a szakmai egyeztetés az alapellátás számára fontos indikátorrendszer módosításáról, és a valamennyi aktív orvost érintő kötelező továbbképzésre vonatkozó rendeletről is. A jogalkotó szándékát itt is nehéz kitalálni. A humánerőforrás-krízisben lévő magyar egészségügyben érthetetlenül megnehezítették a több szakképesítéssel rendelkezők szakvizsgáinak érvényben tartását. Közöttük sok a háziorvossá lett más szakorvos, akik általában maguk fizették képzési díjaikat, míg az állami szektorban a szinten tartás a munkáltató érdeke is. Pozitívumként értékelhető, egy szakképesítésre vonatkozóan, a kötelező szinten tartó tanfolyam állami finanszírozása. Ugyanakkor nem világos az ingyenesség nyilvántartása, követhetősége, és a tanfolyamszervező egyetemeknek sem ad útmutatást, hogyan fogják a képzéshez szükséges forrásokat megkapni. A farmaszektor kizárása ebből a körből megnehezíti a szervezést. A rendelet indokolatlanul részletes és gyakori jelentési kötelezettséget ír elő, ami felesleges, hiszen az orvosok továbbképzési portálja az indulását követő zökkenőket már korrigálta, működése megbízható. Ezen a felületen minden nyilván van tartva, de ezeknek csak a képzésben résztvevő személy számára van relevanciája, az államnak részadatokra nyilván nem lehet szüksége.

Új elem a minősített elméleti tanfolyam, amit jól ki lehet tematikusan alakítani, de hiányzik a kommunikáció, az érintettek nem tudják, hogy ilyen tanfolyam is létezik, és nekik részt kell venniük ezen. A mostani, immáron 3. képzési ciklus végén még nagyobb zavar várható, mint az előző kettőnél. Az sem világos, hogy akiknek továbbképzési ciklusából 3 évnél kevesebb van hátra, milyen arányban kell elméleti és gyakorlati pontokat gyűjteniük. A képzési ciklus közepén történt jogszabály-változtatás nem szokatlan az utóbbi évek jogalkotási gyakorlatában.

Nem történt előrelépés a háziorvosok által sérelmezett Iparűzési adó fizetési kötelezettségben. Ezt ugyanaz az önkormányzat veti ki és hajtja be, amelynek a feladatát a háziorvos az OEP-finanszírozásért átvállalja. Ez tehát olyan sajátos vállalkozás, ahol nincs vállalkozói díj, csak államilag kiosztott finanszírozás.

Az alapellátásban dolgozók a felfokozott ütemű törvényhozástól más érthetetlen, de inkább inkoherensnek nevezhető jogszabályokat is kaptak. Telekadó sújtja az egészségügyi célú ingatlanokat, kereskedelmi és iparkamarai regisztrációs kötelezettség a kötelezően köztestületi tagként dolgozó (házi)orvosokat, és külön bankszámlanyitási kötelezettséget is előírtak a havi egyszeri OEP utalás fogadására. Az előírt felszerelésben, amire az OEP-finanszírozás jogszerűen felhasználható, továbbra sem szerepel a gépkocsi, ami nélkül vidéken (is) a háziorvos mozgásra és ellátásra képtelen.

Az alapellátási eszköztámogatás rendszere ugyan újraindult, de ennek módja több szempontból is vitatható. Szakmai okokkal nem magyarázható előnyt kaptak a többségi magyar tulajdonban lévő gyártók termékei, pedig nem mindig ezek az olcsóbbak vagy jobbak. Bár nagyobb vásárlási csomag esetén a cégek kedvezményt is kínálnak, de az áraikat általában gyorsan megemelték. A havi 50 000 Ft-os részletekben folyósított, összességében maximum 1,5 M Ft értékű finanszírozás a háziorvos megtakarításaira is számít, de lehetőséget ad banki hitelre, aminek az utóbbi években megnövekedett kamatai is beépíthetőek. Félő, hogy a támogatás kényszerköltéshez, a rendelő valós igényeit meghaladó technikai eszközök (CRP, INR mérő) beszerzéséhez vezet, amelyek rendszeres működtetését az OEP-finanszírozás nem tartalmazza, így csak a betegektől eddig nem kért térítési díjból fedezhető. Az esetleg valóban szükséges nagy értékű eszközök (pl. defibrillátor) beszerzése gyakorlatilag az egész támogatást elviszi. Az eszköztámogatás a hivatalos kommunikáció ellenére sem azonos a szabadon felhasználható béremeléssel, inkább ahhoz hasonló, mintha a kórházi sebésznek a fizetésemeléséből kellene a szikét, az ápolónőnek a toalettpapírt megvennie.

Friss törvényi változás következtében a munkáltató által a munkavállaló javára kötött egészségpénztári befizetés adó- és járulékmentessé vált, teret engedve a korábban kiátkozott üzleti biztosítóknak. Megjelenésük egyébként érthető, és amennyiben színvonal-emelkedést hoznak, szükséges is, bár ezek a befizetések csak kisebb költségű beavatkozásokat, extra betegelhelyezési igényeket, komfortot tudnak fedezni, és elégtelenek a drágább diagnosztikus vagy terápiás eljárásokra.

Az orvosokat indokolatlan táppénz-utalványozás esetén bűnözőként szankcionáló jogszabály egyrészt sértő, másrészt gazdaságilag is felesleges. A táppénz igénybevételét a betegek anyagi okokból már csak ritkán engedhetik meg maguknak, hiszen ez bérük 50%-ára lett csökkentve, és a tartós távollét a munkaerőpiaci helyzet miatt veszélyes lehet. Ugyanakkor jogos lehetne erélyesebb szankció a teljesítményadatokkal való manipuláció esetén: a jogszabály csak finanszírozás-visszavonást ír elő, a nyilvánvaló csalás ellenére is.

A szakmai tiltakozás ellenére módosították a gépjárművezetők orvosi alkalmasságának elbírálási rendjét. Ez teljesen feleslegesen generál indokolatlan szakrendelői konzíliumokat, hiszen miért nem bírálhatja el a beteget ismerő háziorvos a vezetői alkalmasságát annak, akinek tíz éve infarktusa volt, vagy már egy éve szed tablettát cukorbetegsége miatt? A kezdeti zökkenők után, sokmillió forint járóbetegpont kifizetése mellett, a jogosítványhoz igényelt szakorvosi javaslatok formálisak, általában már programokkal íródnak.

Nagy zavart okozott a betegek körében, hogy a tartósan szedett gyógyszereket csak 30 naponként válthatják ki, függetlenül a gyári kiszereléstől. A deklarált cél a háztartásokban felhalmozódó gyógyszermennyiség csökkentése és az egyenletesebb támogatás-kiáramlás. Mintaértékű lehetne az az orvos-szakmapolitikus, aki krónikus betegeinek terápiáját a pontosan egy hónapra felírható gyógyszereléssel megoldaná.

A csak hatóanyagnéven felírható koleszterinszint-csökkentők tovább fokozzák azt a zavart, amit a generikus gyógyszerek kritikátlan beömlesztése okozott. Megjósolhatatlanok az egészségügyi következményei annak, hogy az orvos által felírt gyógyszer kicserélése a nem mindig elfogulatlan és befolyásolatlan gyógyszerészre van bízva, kivéve, ha a felíró orvos jelöli a nem helyettesíthetőséget a vényen. Úgy tűnik, döntéshozóink szerint az élet, a retorziók, a büntetések fenyegető árnya elrendez majd mindent.

Előrelépés a pályakezdők praxisvételéhez pályázható állami támogatás, mert a bankok erre hitelt nem adnak, hiszen visszatérítése az OEP-finanszírozásból lehetetlen. A praxisjog korlátozottan forgalomképes vagyoni értékű jog, amit csak természetes személy birtokolhat, nem lehet a vállalkozásban elszámolni, tulajdon-átruházáskor adó- és illetékköteles. Szükségessé vált ennek rendszerszintű szabályozása. Praxiskezelőnek az OALI-t jelölte ki a kormány. A vételár, ha a felek másként nem egyeztek meg, az eladást megelőző évben fizetett OEP-finanszírozási összeg 80%-a.

A praxisjog intézményének 2000-beni bevezetése óta elmaradt az önkormányzatok és a területi ellátási kötelezettségüket átvállaló háziorvosok kapcsolatának és kötelezettségeiknek egyértelmű szabályozása. Ezt a hiányosságot minden ellenőrzést végző szervezet szóvá tette. Általánosságban továbbra is igaz, hogy az alkalmatlannak bizonyult jogszabályok hatályban maradnak, legfeljebb nem ellenőrzik a végrehajtásukat.

(Dr. Rurik Imre, DEOEC Családorvosi és Foglalkozás-egészségügyi Tanszék - Medicus Anonymus)


 

DR. SALAMON SÁNDOR - TÖMÖS BÉLA GYULÁNÉ

HÁZIORVOSI PRAXIS –LÁCACSÉKE

 

GYERMEKKORBAN ÉS FIATALOKNÁL ELŐFORDULÓ ALKOHOLFOGYASZTÁS ÉS DROGFOGYASZTÁSRÓL

 2013. 03. 25.11:50:49

 

A gyermekkorban, ifjúkorban véletlenszerűen elkezdett alkoholfogyasztás és drogfogyasztás idővel szenvedéllyé válhat, majd függőség alakulhat ki. Keveset foglalkozunk ezek súlyos következményeivel, ezért gondoltam fontosnak tíz éves tapasztalataimat közölni. Egy különösen nehéz helyzetben lévő praxisban szereztem ismereteket a megelőzésről, a kezelés és a nevelés stratégiáiról. A sajátosságok mellett, számtalan szomorú, általánosítható devenciára is fel szerettem volna hívni a figyelmet.

 

A teljes tanulmány letölthető innét, PDF formátumban.

Szavazás

Lesz-e érdemi finanszírozásemelés 2015-ben?
Igen
Nem
Már elkésett
Asztali nézet