2011.04.07.18:22:32
Mint mondta, hosszú távú gazdasági koncepciójuk egyik legfontosabb eleme az egészségügyi szolgáltatás fejlesztése, ennek mentén valósult meg a szakorvosi rendelő, az egynapos sebészet. - Ilyen fejlettségű alap- és szakellátás nem jellemző Magyarországon - összegezte a polgármester nem titkolva, hogy vannak problémák, és vannak olyan szakorvosok, védőnők, háziorvosok, akiknek méltatlan körülmények között kell hogy dolgozzanak.
Dr. Bodnár Imre, a szakorvosi rendelő igazgatója maga is szorgalmazta, hogy a találkozó létrejöjjön. Szerinte nagyon jó, hogy kialakult a párbeszéd, és úgy látta, van fogadókészség a városvezetésben az orvosok problémáira. Szóba került például a finanszírozás: évek óta nem nőtt a kártyapénz, a költségek, a rezsi viszont igen, a doktorok az önkormányzat segítségét kérték. Hajdú János ígéretet tett arra, hogy megvizsgálják a kérdést, és egy nem pályázatra épülő, egységes rendszert dolgoznak ki.
Forrás: http://weborvos.hu/lapszemle/szamit_szakma_velemenye/173825/
2011.04.02.10:25:52
Az  önkormányzatok vagyoni-pénzügyi helyzetére erőteljes hatást gyakorolhat  a gazdasági társaságuk gazdálkodása. Ezért az ÁSZ fontosnak tartja a  megújuló, az év II. negyedében induló önkormányzati gazdálkodás  ellenőrzései során az ebben rejlő kockázatok értékelését is.
2011.03.18.18:40:45
Helyi adók elvonásával teremtené meg a kormány az állami közoktatás pénzügyi forrásait, erről a jövő héten megjelenő Magyary Zoltán-tervben lehetnek részletek - tudta meg az Index. Jelenlegi formájában megszűnhet az iparűzési és a gépjárműadó, de akár az idegenforgalmi is, legalábbis az önkormányzatok helyett a költségvetésbe kerülnének. Az ipából az idén 505 milliárd forint folyhat be, a gépjárműadó 73, az idegenforgalmi 6 milliárdos tétel.
 
 
 Gémesi György, a Magyar  Önkormányzatok Szövetségének elnöke megerősítette az Index értesülését,  amely szerint az állam az elvont iparűzési és gépjárműadóból fedezné az  új rendszerben központosított pedagógusbérek folyósítását és az  alapoktatással kapcsolatos egyéb költségeket is. A terveket azonban még  nem véglegesítették, és a pontos számokat sem lehet tudni - mondta  Gémesi az Indexnek. Az állam az iparűzési adó elvonását a normatív  támogatások emelésével részben vagy egészben ellensúlyozhatná, de Gémesi  tudomása szerint ebben nem gondolkodnak. Helyette inkább még több  önkormányzati feladatot akarnak integrálni az új, járásokra épülő  közigazgatási rendszerbe.
Az Index névtelenséget kérő  költségvetési bizottsági forrása szerint kormánypárti körökben  felmerült az idegenforgalmi adó központosítása is, amivel 6,5 milliárdot  vonna el a kormány a településektől. A bizottsági tag szerint a  különböző adónemek központosításával a kormány a járási rendszer  kialakításához is forrást teremtene, de a témakör hivatalosan még nem  került a bizottság napirendjére.
Gúzsba kötné az önkormányzatokat  az adók elvonása, és félrevezetés azt sugallni, hogy az oktatási  feladatok átvételével magyarázható az önkormányzatok adókivetési jogának  csorbítása - mondta Tóth József, a főváros XIII. kerületének MSZP-s  polgármestere, a Baloldali Önkormányzati Közösség elnöke. Az oktatási  feladatok finanszírozására az önkormányzatok kapnak normatív támogatást,  ezek azonban célzott pénzek, míg a helyi adókból szabadon  felhasználható bevétele származik valamennyi településnek. Vagyis  nemcsak működést, hanem fejlesztéseket is szolgálhatnak azok a  bevételek, amiket a kormány most a központi költségvetésbe irányítana -  mondta a politikus.
2010.12.28. 15:23:00
Az önkormányzatok január végéig nyújthatják be az országos közúthálózat  balesetveszélyes csomópontjainak átépítését célzó pályázatukat. Az  viszont csak egy olyan közúti létesítményre nyújtható be, amely már  érvényes építési engedéllyel rendelkezik, vagy amelynek engedélyezési  eljárása hivatalosan is folyamatban van. 
A konstrukcióban minimum  harminc százalékos önrész vállalása mellett legfeljebb nyolcvan millió  forintra lehet pályázni. A beérkezési határidő január 31-e, 11 óra. 
A  másik, a kisköltségű forgalombiztonsági beavatkozások megvalósítását  segítő pályázattal például gyalogátkelőhelyek biztonságosabbá tételére  pályázhatnak. Önkormányzatonként - legfeljebb három létesítményhez -  minimum tíz százalékos önrésszel tizenöt millió forint pályázható. A  beérkezési határidő február 14-e, 11 óra. 
A harmadik  konstrukcióban az előző két pályázat tartalmával megegyező beruházások  terveztetéséhez igényelhető pályázatonként hatmillió forintos támogatás,  önkormányzatonként legfeljebb három létesítményhez, minimum 40  százalékos önrésszel. A beérkezési határidő január 17-e, 11 óra.
A  felhívásokat a korábbi évek tapasztalatai alapján változatlan  követelményekkel, de kibővített műszaki lehetőségekkel jelentette meg a  Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ.
A tárca közleménye  szerint a 2007-ben és 2008-ban a 282 elfogadott pályázatból 266 projekt  már megépült, további 16 építése jövőre várható. A fejlesztésekkel az  érintett csomópontokban és települési szakaszokon a balesetben elhunytak  és súlyosan sérültek számát jelentősen, összességében közel felére  sikerült visszaszorítani - írta az NFM.
(MTI)
Orvos Képviselők Klubja
2010-11-03 13:46:16
(Al)Polgármester és vagy háziorvos egyidejüleg? Itt a miniszteri válasz.
Pályázati felhívások!
2010.11.02. 11:41:01
Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma
A  Kormány határozatot hozott az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési  Fórumának létrehozásáról. A Fórum feladat- és hatáskörébe tartoznak a  helyi önkormányzati rendszer stratégiai kérdéseiről történő  konzultációk, az éves költségvetés önkormányzatokat érintő kérdéseinek  véleményezése, valamint javaslattétel a kormány számára, különös  tekintettel a jogalkotási feladatokra. A belügyminiszter a testület  elnökeként évente legalább kétszer hívja össze a tagokat.
A  Kormány 1220/2010. (X. 25.) Korm. határozata az Önkormányzatok Nemzeti  Együttműködési Fórumának létrehozásáról, valamint a Kormány és a helyi  önkormányzatok közötti együttműködés és párbeszéd megerősítéséről
 
 1. Az Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Fóruma (a továbbiakban:  Fórum) a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai  és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 30. §  (1)–(2) bekezdés felhatalmazása alapján létrehozott, a Kormány mellett  működő javaslattevő, tanácsadó, konzultatív testület. A helyi  önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 102. § (2) bekezdés és a  Kormány ügyrendjéről szóló 1144/2010.(VII. 7.) Korm. határozat 22.  pontjában előírt államigazgatási egyeztetést az ágazati miniszterek  önállóan folytatják.
 
 1.1. A Fórum feladat- és hatáskörei:
 a) konzultáció a helyi önkormányzati rendszert, valamint a helyi  önkormányzatok által ellátott közszolgáltatásokat érintő stratégiai  kérdésekről, különös figyelemmel az önkormányzati rendszer megújítására,
 b) konzultáció az éves költségvetés önkormányzatokat érintő kérdéseiről,
 c) javaslattétel a kormány számára, különös tekintettel a jogalkotási feladatokra.
 
 1.2. A Fórum tagjai a belügyminiszter, a Belügyminisztérium  önkormányzatokért felelős államtitkára, a nemzeti erőforrás miniszter, a  nemzeti fejlesztési miniszter, a vidékfejlesztési miniszter, a  Nemzetgazdasági Minisztérium
 államháztartásért felelős államtitkára, a Közigazgatási és Igazságügyi  Minisztérium területi közigazgatásért és választásokért felelős  államtitkára, az országos önkormányzati érdekszövetségek elnökei. A  Fórum tagjai helyettesítésükre eseti megbízást adhatnak. A Fórum bármely  tagja kezdeményezheti eseti meghívott részvételét.
 A tagok díjazásban nem részesülnek.
 
 1.3. A Fórum elnöke a belügyminiszter, alelnöke a Belügyminisztérium  önkormányzatokért felelős államtitkára. A Fórum évente legalább két  alkalommal ülésezik, üléseit az elnök hívja össze és vezeti. A Fórum  bármely tagja
 kezdeményezheti rendkívüli ülés összehívását, a kezdeményezésről az elnök dönt.
 
 1.4. A Fórum működésének rendjét maga határozza meg.
 
 1.5. A Kormány felkéri az országos önkormányzati érdekszövetségeket a Fórum munkájában való részvételre.
 
 1.6. A Fórum működési költségeit a központi költségvetés Belügyminisztérium fejezetében kell tervezni.
 
 2. Ez a határozat a közzétételével egyidejűleg lép hatályba. Hatályát  veszti a Kormány-Önkormányzatok Egyeztető Fóruma létrehozásáról szóló  1121/2006. (XII. 12.) Korm. határozat.
Önkormányzati képviselők szavazatainak megismerhetősége
2010.10.21.    12:30:30
(A további részletékért kattintson az aláhúzott szövegre.)
Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei
2010.10.21. 12:17:29
• A képviselői jogok és kötelességek egyik csoportja a képviselő és a választók közötti viszonyt tölti meg tartalommal, míg a másik a képviselő-testületi tagsághoz kapcsolódik.
•    A települési  képviselők jogai és kötelességei egyrészt a hagyományos képviselői jogok  és kötelességek, másrészt az önkormányzás elvéből, az önkormányzat  működéséből eredő, új jogok és kötelességek, amelyeket az önkormányzat  egészéért vállalt képviselői felelősség hat át.
•    Más oldalról  megközelítve, vannak olyan jogok, melyeket a képviselők önállóan  gyakorolhatnak, és vannak olyanok is, amelyek csak a képviselőket  együttesen illetik meg.
A települési képviselő jogai
1.    A  képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől  (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati  ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre a kérdezett az ülésen – vagy  legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ köteles adni. E jog  csak a képviselőt illeti meg. A felvilágosítás-kérés csak a  képviselő-testület ülésén terjeszthető elő, tárgya kifejezetten  önkormányzati ügy lehet. A képviselő a felvilágosítás-kérést csak és  kizárólag a törvényben nevesített személyekhez intézheti, és ezt a kört  az SZMSZ sem bővítheti. A törvény lehetővé teszi, hogy a kérdezett a  választ szóban azonnal, vagy írásban adja meg, de 15 napon belül. A  válasznak minden esetben érdeminek kell lennie.
2.    A képviselő  kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell  mellékelni, illetve kérésére véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.  A jogalkotó csak a vélemény – és nem a teljes hozzászólás – rögzítését  (és nem szó szerinti leírását) teszi kötelezővé.
3.    A képviselő  tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a  bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy  megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell  terjeszteni, tárgyalására pedig a települési képviselőt meg kell hívni.  Kezdeményezheti a képviselő, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül  bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a  helyi kisebbségi önkormányzat testületének – a képviselő-testület által  átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését. A képviselő  távolmaradása automatikusan nem eredményezheti a téma tárgyalásának  mellőzését, de a bizottság dönthet úgy is, hogy azt a javaslatot tevő  képviselő távollétében nem tárgyalja. A képviselői kezdeményezés  általános címzettje a polgármester, mint a képviselő-testület törvényes  képviselője. A képviselő-testület döntése az általános szabályok szerint  csak jogsértés esetén támadható meg az illetékes bíróság előtt.
4.     A képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet. A  települési képviselő ilyen megbízást kaphat akár a polgármestertől, akár  magától a képviselő-testülettől. A megbízás elfogadása nem kötelező,  éppen ezért előtte célszerű a javaslatba hozott képviselővel előzetesen  egyeztetni, a megbízás elfogadása felől tájékozódni. A megbízatást a  törvény nem köti alakszerűséghez. Ennek ellenére célszerű azt írásba  foglalni. A megbízott a megbízást tovább nem ruházhatja.
5.    A  képviselő a képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői  munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. A képviselőt a  hivatal irányában intézkedés-kezdeményezési jog is megilleti. Ennek  egyik feltétele, hogy az adott ügy közérdekűnek minősüljön.
6.    A  képviselőt a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartamra a  munkahelyén a munkavégzés alól fel kell menteni. A képviselő az emiatt  kiesett jövedelmének megtérítését a képviselő-testülettől igényelheti,  melynek alapján a képviselő TB ellátásra is jogosult lesz. A  képviselő-testület átalányt is megállapíthat.
7.    A  képviselő-testület önkormányzati rendeletben, a törvény keretei között a  települési képviselőnek (bizottsági elnöknek és tagjának, valamint a  tanácsnoknak) tiszteletdíjat, természetbeni juttatást állapíthat meg. A  képviselő havi tiszteletdíja azonban nem haladhatja meg a polgármester  részére megállapított illetmény, illetve tiszteletdíj 25%-át. A képviselő-testület a tiszteletdíj mellet természetbeni  juttatásban is részesítheti a képviselőt (rendeletében). Ide sorolható  pl.: az utazási bérlet; a képviselő tevékenységét segítő közlöny,  kiadvány, szakfolyóirat előfizetése.
8.    A képviselő, beleegyezését  követően a képviselő-testület által megválasztható bármely  önkormányzati tisztségre, funkcióra. Így, többek között megválasztható  tanácsnoknak, bizottsági elnöknek és tagnak, alpolgármesternek,  településrészi önkormányzat testülete vezetőjévé.
A települési képviselők kötelességei
A képviselők kötelességeit a törvény – 3 kivétellel – nem nevesíti, így azok inkább csak erkölcsi jellegűek.
A képviselői kötelességek közül különösen az alábbiak nevesíthetők:
1.    A választók érdekeinek képviselete a település egészéért vállalt felelősséggel.
2.    Kapcsolattartás a választókkal, a lakosság különböző társadalmi és önszerveződő közösségeivel.
3.     Aktív részvétel a képviselő-testület munkájában. Ez a kötelezettség  általában magában foglalja az üléseken való puszta megjelenésen felül az  ülés előkészítésében és a testületi döntések végrehajtásában való aktív  közreműködést.
4.    A képviselővel szemben felmerült  összeférhetetlenségi ok bejelentése. Az Ötv. értelmében a  képviselő-testület, illetve a bizottság döntéshozatalából kizárható az,  akit vagy akinek a hozzátartozóját az adott ügy személyesen érinti. Ez  esetben a képviselőt bejelentési kötelezettség terheli. A bejelentés  elmulasztásához azonban a jogalkotó nem fűz jogkövetkezményeket.
5.     A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen  esküt tesz. Az eskü szövege azonban hiányzik az Ötv. rendelkezéseiből,  másrészt az eskü le nem tételéhez semmiféle szankció nem párosul.
6.    A települési képviselő köteles a tudomására jutott állami, szolgálati, illetve magán- és üzleti titkot megőrizni.
7.     A települési képviselő köteles a magánéletében is olyan magatartást  tanúsítani, amely összeegyeztethető képviselői minőségével, közéleti  tevékenységével.
dr. Gyenes Géza az alábbi kérdést nyújtotta be Navrasics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter úrnak:
2010.10.20.    10:18:00
Dr. Gyenes Géza
országgyűlési képviselő
Írásbeli kérdés
Dr. Kövér László úrnak,
az Országgyűlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 91. § (1) bekezdése alapján írásbeli kérdést kívánok benyújtani a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez, mint a tárgyban illetékes minisztérium vezetőjéhez
„Lehet-e települési önkormányzatban alpolgármester az a bt-beltag vagy egyéni vállalkozó háziorvos, akinek vállalkozása az érintett településen területi ellátási kötelezettséggel folytatja praxisát?”
 címmel.
A benyújtott kérdésemre a választ írásban várom.
 Tisztelt Miniszter Úr!
A napokban az önkormányzatok újjáalakulása kapcsán több háziorvos keresett meg azzal a problémával, hogy annak ellenére, hogy megválasztották önkormányzati képviselőnek településén, a korábbi gyakorlattal ellentétben jelenleg már nem lehet sem társadalmi megbízatású, sem tiszteletdíjas, sem főállású alpolgármester.
A címben feltett kérdésre a különböző kormányhivatalok ellentétes választ adnak az érdeklődő háziorvosoknak. Egyes hivatalok véleménye szerint nem lehetséges, mások szerint pedig nincs akadálya.
Fentiek miatt kérem T. Miniszter urat, hogy a kérdés rendezésére szíveskedjen egyértelmű választ adni.
Válaszát várva, tisztelettel:
Budapest, 2010. október 18.
Dr. Gyenes Géza
országgyűlési képviselő
A választ annak megszületése után közzétesszük.
Az október eleji önkormányzati választásokon számos háziorvos, vagy házastársa - köztük nem egy FAKOOSZ-tag is -  önkormányzati képviselő lett településén. Vannak olyanok, akik már nem először, de újoncok is szép számmal akadnak. 
A FAKOOSZ elnöksége ezúton kezdeményezi az Orvos Képviselők Klubjának létrehozását, abból a célból, hogy az önkormányzatokban tevékenykedő kollegák egymás munkáját segíteni tudják. Akár közvetlen tanácsadással, információ és tapasztalatcserével. Mindezen túl számítunk kollegáinkra abból a szempontból is, hogy különleges helyzetük folytán - mindkét oldalát láthatják az alapellátási rendszer működésének - számos jó ötlettel segíthetik szervezetünk érdekvédelmi tevékenységét is.
Ezért kérjük, hogy az érintettek a fakoosz@gmail.com e-mail címre küldött, "képviselők klubja" tárgy megjelölésű e-maillel jelezzék részvételi szándékukat. Ugyancsak várjuk azok jelentkezését is, akik nem lettek képviselők, de a településük önkormányzata valamely bizottságában tevékenykednek külsős tagként, vagy korábban képviselők, polgármesterek voltak és tapasztalataikat szívesen megosztanák kollegáikkal.
Terveink szerint a nagy távolságok miatt a kapcsolattartásra elsősorban a FAKOOSZ  zárt internetes fórumán keresztül kerülne sor, de évente 2-3 alkalommal személyes - létszám függvényében akár regionális - találkozásokat is szerveznénk a klub tagjai és az érdeklődő kollegák számára.
Alsónemesapáti, 2010. október 12.
dr. Selmeczi Kamill
elnök
Eddigi klubtagjaink:
(jelentkezési sorrendben)
1.dr. Laczkovszki Győző, Diósjenő
2.dr. Vaszil László, Kerepes 
3.dr. Wirtz Ferenc, Sajószöged
4.dr.Kollár László, Hernád 
5.dr. Antal László, Kaposfő 
6.dr. Dóczi  Ildikó, Mende 
7.dr. Berényi Dénes, Derecske 
8.dr. Bélteczki János, Ózd 
9.dr. Dudás Csilla, Felsőzsolca 
10.dr. Kendéné Thoma Mária, Kakucs 
11.dr. Selmeczi Kamill, Alsónemesapáti
12.dr. Kecskés Mária, Gyöngyöspata
13.dr. Sík József, Porrogszentkirály
14.dr. Nagy Zoltán, Gógánfa
15.dr. Princz István, Hőgyész
16.Brunner Éva, körzeti ápolónő, Tard
17.dr. Buda Imre, Zirc
18.dr Vittay Szilárd ,Vajszló
19.dr. Jávori Erik, Szilvásvárad
20.dr. Mihályfalvi Zita, Berzence
21.dr. Bardóczi Miklós, Alsőörs
22. dr. Kovács Pál, Tiszalúc
23. dr. Mihócs Zsolt, Simontornya
24. dr. Salamon Sándor, Lácacséke
25. dr. Szigeti Margit, Velence
26. dr. Sirák András, Velence
27. dr. Thoma Elek, Magyargencs
28. dr. Komoróczy Péter, Bököny
29. dr. Rajnai Gabriella Geresdlak
30. dr. Gyenes Géza, MKOGY
Szavazás